A szülők, mint tanárok
A szülők fontos szerepet töltenek be a tanulási folyamatban. Sokféle módon segíthetik gyerekük otthoni tanulását és fokozhatják sikerességüket. A legfontosabb dolog az intenzív „magánórák” megkezdése előtt, hogy információt szerezzen a tananyag sajátosságairól. Beszéljenek gyerekük osztályfőnökével, vagy az adott szaktanárral, hogy mire érdemes hangsúlyt fektetni az otthoni foglalkozások során. A pedagógustól érdemes tanácsot kérni, hogy milyen típusú feladatokat milyen szakirodalomból gyakoroltassa a szülő.
Az otthoni foglalkozások szempontjából fontos tényező a rendszeresség. A nap mint nap hasonló időben végzett, rövidebb foglalkozások sokkal hatékonyabbak, mint a hosszabb, ám rendszertelenek. Egy- egy alkalommal kisebb, rövidebb feladatokat végezzünk, amelyet a későbbiek során némileg növelhetünk és nehezíthetünk. Olyan időpontot érdemes választani, amikor sem a szülő sem pedig a gyerek nem fáradt. A foglakozások annál hasznosabbak minél vidámabbak és minél érdekesebb feladatokat oldanak meg együtt. Dolgozzunk lassan és türelmesen. Folyamatosan bátorítsuk, és ne kritizáljuk a gyerek teljesítményét. Kerülni kell az olyan kifejezéseket, mint a „siess”, „figyelj arra, amit csinálsz”, „ne légy figyelmetlen”.
A foglalkozás befejeztével próbáljuk meg feladni tanári magatartásunkat, hiszen a szülő elsősorban szülő, még ha otthon tanítja is gyermekét.
A szülőknek sok esetben nincs idejük az említett foglalkozásokra, vagy egyszerűen nem szeretnének tanárok is lenni szülői szerepük mellett. Ez esetben érdemes olyan magántanárt keresni, aki a nehézséget okozó tantárgyak tanulásához rendszeres segítséget tud nyújtani.
Más jellegű a probléma, ha a gyerek csak a szülővel képes az otthoni tanulásra. Ez jelentheti azt, hogy nincs stratégiája az önálló tanulásra. E jelenséget érdemes minél előbb orvosolni, hiszen a gyereknek előbb vagy utóbb önállóvá kell válnia a saját tanulásának megtervezésében és elvégzésében.
Tanfolyamunk elődleges célja, hogy a diákok tanulási technikák elsajátításával képesek legyenek az önálló munka megtervezésére és hatékony elvégzésére, jelentősen megkönnyítve ezzel a szülők otthoni tanítási feladatait.
“minek puska?”